De Belofte - Een podcastnieuwsbrief
De Belofte - Een podcastnieuwsbrief
Luister De Meestervervalser (als eerste)
2
0:00
-32:46

Luister De Meestervervalser (als eerste)

Is Geert Jan Jansen een geniale kunstenaar? Of een sluwe oplichter?
2

Hoi,

De Belofte lag even stil. Maar met een goede reden. Ieke Schout en ik waren druk bezig met de productie van onze vijfdelige podcastserie over meestervervalser Geert Jan Jansen.

Meer dan tien maanden werkten we aan dit verhaal. En nog nooit heb ik bij het maken van een podcast zo vaak getwijfeld. Aan ons onderzoek, aan het verhaal en aan ons hoofdpersonage. “Lieke zit weer te knorren”, zei onze eindredacteur Danielle Emans dan.

Maar uiteindelijk is het juist die twijfel die dit verhaal zo goed maakt. Denk ik.

Ik wil je graag bedanken voor het abonneren op De Belofte en daarom kun je nu, als allereerste, luisteren naar aflevering 1 van De Meestervervalser.

Luisteren kan hierboven. Hieronder vind je de synopsis, het publicatieschema en informatie over de volgende nieuwsbrief-editie.


Geert Jan Jansen - foto door William Hoogteyling

Synopsis

Geert Jan Jansen is de bekendste kunstvervalser van Nederland. Hij vervalste op grote schaal werken van Appel, Matisse, Klimt en Chagall. In de jaren 90 wordt hij na een klopjacht in Frankrijk gearresteerd. Sindsdien staat hij bekend als de meestervervalser en woont hij op kasteel Beverweerd, waar hij ook kunst exposeert en verkoopt.

In de zomer van 2023 vonden Ieke en ik een uitzending van De Wereld Draait Door waar hij vertelt over zijn vervalsingen die nog in musea hangen. Matthijs van Nieuwkerk probeert hem op primetime tv te laten bekennen.

Dat lukt niet. Wel geeft Geert Jan de namen van vier Nederlandse musea plus een lijstje kunstenaars: Piet Mondriaan, Paul Signac en Henri Matisse.

We besluiten om dit valse werk alsnog te gaan zoeken.

Met succes.

Maar dat dit het gemakkelijkste onderdeel van onze zoektocht is. 

Dat merken we pas later…


Publicatieschema

De Meestervervalser is in zijn geheel te beluisteren in de Podimo app. Heb je nog geen Podimo? Dan kun je via deze link de podcastapp 30 dagen proberen. Je hebt dan meer dan genoeg tijd om De Meestervervalser te bingen. Dit is ons publicatieschema:

Dinsdag 18 juni: 1 + 2
Zaterdag 22 juni: 3
Dinsdag 25 juni: 4
Zaterdag 29 juni: 5


Laat je me weten wat je van de eerste aflevering vond? Gaat Geert Jan Jansen ons ook te slim af zijn?

In de volgende editie van De Belofte vertel ik je wat ik leerde tijdens het maken van De Meestervervalser. Ik vertel je waarom vertrouwen het belangrijkste fundament is voor een geslaagde podcastproductie, hoe ik kon multi-tasken als de beste en welk montageprogramma mijn werk blijvend heeft veranderd.

En die volgende nieuwsbrief komt snel. Dat beloof ik!

Voor nu: veel luisterplezier.

Liefs,

Lieke

2 Comments
De Belofte - Een podcastnieuwsbrief
De Belofte - Een podcastnieuwsbrief
Authors
Lieke Malcorps